» Igångsättning, hoppning, träning och tävling 2013

Som jag nämt tidigare, hittades en lös benbit i Lillons vänstra bakhas i slutet på Juli 2012. Det blev omedelbar vila och en 2 månader lång väntan på operation, hasen var agressivt svullen och veterinären som skulle utföra operationen ville vänta och se om svullndaen kunde gå ner innan ingreppet. Svullnaden gick inte ner och hon opererades 1.10.2013.
månaderna som följde innehöll boxvila, hagvila och skritt från marken. Längde på vilan lite för att vara säker på att allt var ok och hon skulle repa sig ordentligt. I slutet på december satte jag mig upp första ggn, skrittade henne från ryggen i typ 2 veckor och i januari tog vi första traven.
 
Mentalt svårt för mig var kanske det att se på då alla andra tränade för full hals, och själv kunde man knappt trava utan falla omkull. Lillon hade under sin vila tappat precis allt vad heter muskler, balans och uthållighet. Hon svettades av skritten och de lilla vi travade. Januari löpte på, vi ökade traven och satte till galopp, lättsits såklart och utan att samla henne el dyl. bara framåt på rakt spår. I mitt lilla huvud kom jag fram till att vägen nog kommer att vara lång innan vi hoppar nåt som kallas banor! Men jaa, vad gör man? man liksom hittar nån slags inre motivation och krigar vidare! :D
 
I slutet på Januari började jag sätta bommar på marken, vi tog oss över med lite olika framgångar från gång till gång. Men hon klara lite linjer med bommar fast än hon var lång som ett tåg.
 
Gick med på lite träning var vi for små kavalettin och bommar, men det var ingen riktig hit. Nästan varje gång fick hon utbrått och var allmänt vild, vintern var inte värst lätt och de fanns stunder jag tänkte att vi inte kommer att kunna hoppa alls i sommar.
Tog en liten paus i mars var jag inte visade en ända bom åt henne, tänkte att både hon och jag måste få en paus nu och samla oss lite. Den pausen fungerade bra, för i april då jag försökte hoppa igen var hon glad, framåt och hoppade uppgifterna, om småhinder, utan att få utbråtten hon hade innan på vintern. Jess tänkte jag!! I samband med de satte jag lite små mål åt oss så man skulle hitta ett sätt att systematiskt träna och rida henne. Jag behöver sånt för att motivation, även då när de e lite jobbigare, så därför. Jag bestämde att vi skall ta oss igenom 110-115 cm banor och kanske en 120cm och om de går riktigt super så kvala till regionala mästerskapen för seniorer.
 
Våren kom och manegetiden tog slut, vi flyttade oss i friska luften och utebanorna, var L älskar att vara. Hon är en utomhus häst och började omedelbart jobba bättre, slutade vara seg och vinglig! Jess igen!! :)
Hoppade länge endast jumppaserier/skutt med henne, för att stärka baken och få till framåtbjudningen, och hon började hoppa riktigt fint igen!
 
Sen kom Maj, dags för regionala tävlingar på hemmaplan, och jag ville såklart att L sku få vara med. Vi hoppade på träning våra första banor (8 hinder i sträck) och hon var rätt bra faktiskt, fast hon var lång och ganska framåt! Vi hoppade även en träningstävling som arrangerades veckan innan våra regionala. TUR hade jag anmält mig till regionala innan, för L var minst sagt vild!! :D vi tog oss inte igenom banorna på 90/100cm och de var lite kaotiskt.
Det fick hålla eller brista men pröva skulle vi minsann! ;)
Lillon hoppade bra på regionala, hon nolla 90cm och vi fick en rivning i 100cm, Jag var nöjd som bara få!! bara så sent som veckan innan hade vi ennu en så kallad Lillon Show, och nu hoppa hon bra och höll sig lugn! Jej!! :)
 
fler tävlingar blev de inte i maj eller juni, jag bestämde mig för att rida till henne lite till och på så vis kunna starta lite andra klasser i Juli.
 
Juli kom, och redan första tävlingen fick jag skippa pga hård flunssa. Men som tur var nästa tävling bara en vecka bort så vi tog den ist. Det var hopptävlingen i Ylistaro, lagmästerskapen, var jag hoppade L i 100cm och 110cm, igen fick jag vara nöjd, L hoppade 100cm med 0-4 fel, sista omhoppningshindret kom ner. i 110cm fick en rivning och lite tidsfel pga jag missade att banan var uppmätt mycket tight. Märkte dock att L började kännas bra att rida och hon verkade nöjd!
 
Nästa uppdrag var i Nykarleby, var jag hoppade 105cm och 110cm. Igen fick vi en rivning i första klassen, men den flöt på rätt ok iaf. L var lite seg och långsam, men annors ok. Andra klassen, 110cm var gången jag tappade stigbygeln... Det var nog det drygaste jag varit med om på länge. Men allt skall hända, så även stigbygelepisoden!! :D L årkade dock bra hela dagen fast det var gassande hett.
 
Sen hade vi nästa tävling på tur, det var ösregnet i Seinäjoki. Fiasko. har lyckats radera den tävlingen från mitt minne och tycker vi inte behöver ta upp den nu heller!! hahahah Vi tar oss vidare till Jakobstads tävlingen! Den var roligare!! hihihi
 
Där hoppade jag 105cm och 115cm. L kändes super fin genast från början denhär dagen, kvick i benen och bra drive!! hade dock inga förväntningar eftersom tävlingen innan gick som den gick så startade jag banorna med en tanke att få till en jämn och fin runda och hoppeligen vara på 0 fel, Det blev de, i båda klasserna!! Tjohoo vilken glädje!! ÄNTLIGEN fick vi till det! L blev på en 4:e plats i 105cm och en fin 1:a plats i 115cm!!
Jag minns inte när hon skulle ha hoppat så fint sist, som hon gjorde dendär dagen! fina hopp och bra flyt! Jag var så väldigt nöjd!!
 
Sen till sist hade vi tävling på hemmaplan som sista etappen för denna säsong. 100cm och 110cm. gick inte super, men inte heller dåligt. L kändes trött och jag med efter ett par långa dagar med allt arangemang kring tävlingen och de kändes i mig och L var inte heller riktigt taggad. slutade med 4 fel i 100cm och 110cm avbröt jag. Men Summa summarum, Sommaren har varit händelserik, L har visat tidvis tt hon visst är en dam att räkna med igen! Vi kommer nu att ta sikte på nästa år, sätta i bakfickan allt vi fått med oss från resorna i år, träna bort felen och hitta en bra tränings system att följa mellan tävlingarna nästa sommar!
 
Allt väl och som redan tidigare nämt, Tack Sommaren 2013 och alla involverade! Nu tar vi höstpaus och har lite skoj utan att jätteträna hela tiden! :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback