» Höstens sista tävling, Hubertus 21.9

Bloggandet lämnade lite igen pga tidsbrist. Har haft fullt upp med att ordna tävlingarna vi hade i helgen tillsammans med de andra i stallet, men nu kommer en uppdatering!
 
Lillon har varit super fin de senaste 2 veckorna, allt vi gjort med henne har hon fixat med lätta steg och gott humör. Hoppningen på träning har gått som en dans och hon har varit mjuk och mör i kroppen. Super helt enkelt!
 
I helgen ordnade vi på stallet regionala mästerskapen i hoppning, för oss var detta sista tävlingen för i år. Jag var tävlingsledare och hade ganska mycket att stå i inför tävlingen men som tur var jag inte ensam! Vi har ett grymt team på stallet som alla ställer upp och gör massor och lite till för att tävlingar och dyl händelser skall bli av, så var det även denna gång! :) Dagen blev lång, speciellt då jag var funktionär och startade i 3 klasser med 2 olika hästar. Full rulle från början till slut!
 
Startade klass 1 80cm med bedömingen 367.1, (dvs grundbana + omhoppning genast efter) Med sommarprojektet Priius, som är en 18 årig pigg och kry herreman! Då jag gick banan tänkte jag att den kan bli lite svår, för där var en hel del längd hinder, oxrar och en trippel, och Priius behöver en bra och aktiv galopp för att få flyt på hoppen.
Herre Jestas var tanken då vi startade! Han var så pigg och glad och klar för att visa vad han kommit i gång med i sommar! :) Bommarna hölls på plats och han hoppade med flyt, bästa han hoppat nånsin hittills! Då fiilisen var så bra tänkte jag att nu banne ska vi rida lite tid, och då vakna han riktigt till! Vi kom i mål med 0-0 och tiden räckte till en välförtjänt 3:e plats!! Det var så roligt att både, häst och ryttare hade ett brett Smile och publiken var även de med! :) Härligt!!
Priius på prisutdelningen, Fotot taget av hans ägare, Paula Väisänen.
 
Dagen fortsatte för min del som funktionär på banan fram till 100 och 110cm klasserna som jag startade med Lillon. Båda banorna var med bedömningen A.2.0 (grundbana på tid). L kändes inte riktigt taggad och var lite slö. i 100cm fick vi en rivning. Rivningen gör inget, sånt händer, men jag kände att hon var bakom skänkeln och ville liksom inte röra sig fram som hon brukar göra. Tänkte dock inte mera på det, utan gick ut på banan igen för lite mer funktionärs jobb och L fick skritta av sig och gå in i stallet så länge klassen emellan höll på.
 
110cm var med samma bedömning som 100cm, och igen var hon slö, mer slö än i klassen innan. Saken blev ju inte bättre av att även jag kände av den långa dagen och årkade inte längre rida ihop henne som jag borde. Början av banan flöt på i ok takt och bra hopp, sen kom första dåliga hoppet, hindret kom ner och rytmen for och jag fick inte till det mera.. :( Efter 3 rivningar bestämde jag mig för att ge upp och avbryta, kändes bara så fel att hoppa henne då jag var såååå Lost.
 
Trots detta kämpade L som vanligt bra och hon var ingalunda temperamentisk varken på uppvärmningen eller inne på tävlingsbanan, så får bara konstatera att de var varken min eller hennes dag i lördags! ;)
Men med Facit i hand och några tävlingar avklarade med henne i sommar måste jag säga att hon nog får mer än godkänt för sina kämparprestationer, detta år har inte varit lätt, men ändå har vi sluppit ut på banorna och prövat på formen, som mellan varven varit heeelt över förväntan!
Här näst följer en lite lugnare period för L, hon skall få återhämta sig och göra lite andra saker och njuta av det vi har kvar av hösten. Vinterträningen sätts i gång, eller iaf planeras den lite nu under hösten så vi får en passlig variation på träningen. Sommaren skall analyseras lite och felen skall slipas bort!
 
Så tack och hej säsongen 2013!! :) avrundar med fina bilder från jakobstad som är tagna av Josefin Back.
Lillon i jakobstad 8.9.2013
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback