» En helt vanlig Tisdag

Efter helgens tävling i gassande sol, fick L ha söndagen ledig för återhämtning. I går (Måndag) red Netta henne, Netta är Lillons skötare och jag brukar låta henne rida Lillon som tack för att hon hjälper till och sköter L så bra OCH för att det är bra att L vänjer sig med olika ryttare. De två är ett bra team och skönt att även jag emellanåt kan vara den som sitter och ser på, för då ser jag från marken hur hon rör sig, vilket jag inte skulle se om jag sitter på ryggen.
Idag red jag, satsade på lite gymnastig så hon skulle bli mjuk och bära sig. Jag brukar oftast börja med skrittarbete, mycket skänkelvikningar åt både höger och vänster. Jag har kommit fram till att det är bästa sättet att få hela L:s stora kropp med och bakbenen under. Hon brukar vara lite slö till en början och mesta maska sig fram, men efter ett par ggr vaknar hon.
 
Trav arbete är det som är svårast med L just nu. Det tar alltid en god stund innan hon bli gämn och lätt fram i (=innan baken kommer med). För tillfället brukar jag göra stora volter till en början och då hon börjar bli varm i kroppen tar jag och minskar i dem till små små volter som jag sedan "vidgar" ut igen. Viktageste med denna övning ar att få hästen att ställa sig stadigt in, ju mindre volt desto mer börjar dom bära sig själv och det otroligt hur snabbt de lättar fram i och man känner det som ett slags "klick" så åker ryggen upp och hästen bär sig fint. Gillar denna övning med L för hon bråkar inte emot och jag slipper rida varv efter varv för att uppnå samma sak.
 
För att vi har tävling igen i helgen så låter jag början av veckan gå lite lugnare så jag avslutade med att rida henne fram och ner i trav. Tog alltså ingen galopp i dag. Brukar träna lite "hårdare" mot slutet av veckan och närmare tävlingarna för det är viktigt att jag får henne igenom och ridbar inför tävlingar. Nu just håller jag dock på att pröva olika system, efter som L pga sin skada varit bort från tävling i över ett år, måste jag igen se vad som fungerar bäst och just nu verkar detta funka. Så lättare träning i början av veckan och hårdare träning mot slutet är vad vi kör med! :)
 
Glömde att berätta att vi träffade Lillons halvbror i helgen i Nykarleby. Han heter Secret Choice född 2006 och är alltså efter Carano, exakt som L :) Syns likheter? :p
 
Secret Choice med Jonna Hietala på ryggen Och Carando La och jag.
Fotot är taget av Johanna Friis.
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback