» Tävling i Nykarleby

Igår var vi då på tävling i Nykarleby, jag hoppade Lillon i klass 3 105cm och 4 110cm.
Allt startade bra, Lillon som är lite svårlastad gick in i trailern snabbt och vi slapp i väg i god tid.
 
Väl framme höll ennu klass 2 på, så vi ordnade dagsbox så hon inte skulle behöva stå i trailern i den gassande solen, det var Grymt varmt i går.
 
Uppvärmningen var i manegen, och kanske lite råddig, men L höll sig lugn och hoppa fint, så jag hade en bra känsla och jag tror hon hade det med! :)
 
105cm banan var med bedömning AM5, dvs grundbana + omhoppning skilld på 10cm högre höjd. Banan var rolig, med olika linjer och kurvor så det gällde att hålla hästen rak och i god rytm från början till slut! Detta lyckades vi med, Lillon var super ridbar och kändes jätte bra genom hela banan! tyvärr fick vi ett nedlsag på grundbanan så det blev ingen omhoppning för vår del, men nöjd var jag iaf! :)
 
110cm banan var lite liknande, med linjer och svängar. bedömningen var A.2.0, dvs grundbana på tid. Hon kändes lite stark genast från början och första hindret var ett oxer som hon hoppade av allt för tidigt från och resultatet blev ett Jumbo hopp. Temperamentisk som hon är blev hon sur då vi kom ner och stanna till och hoppa på stället (=4fel). Jag fick henne fram igen och vi kunde fortsätta! Igen hoppa hon fint, och kändes riktigt ok, tills det kom en linje på böjt spår, med oxer ut. vi kom lite hårt in så stegen passade inte riktigt, men hon hoppade (ett jumbo hopp), vilket resulterade i att jag tappade stigbygeln.... försökte genom hela kurvan fram till nästa hinder få den förbannade stigbygeln tillbaka i foten, men Nej. gjorde en volt, för jag ville inte hoppa utan stigbygel och vi fick fel för de och blev alltså diskade. :/

Men, ibland händer saker man inte kan göra nånting åt och man måste bara se på helheten, och den ger jag mer än godkänt åt Lillon. Hon har inte varit bort från hemgården på tävling på över ett år, hon betedde sig fint och de vi hoppade hoppade hon jätte bra! Första banan var nog en av de bättre banor vi haft hittills i år, trots rivningen, så nu e det bara att ta sikte på nästa tävling som är inkommande helg i Seinäjoki! :)
Bilder från i går kommer senare. :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback