» Skönt med Höstkvällar <3

Trots att vädret är ruggigt, mulet och lite små kallt, tycker jag hösten är bland de skönaste årstiderna. Naturen nästan brinner av alla färger på träden, Hästarna är friska i sinnet av de första frostnätterna och svala dagarna. Så även L! ;)
 
Vi har byggt upp höstprogrammet åt L tillsammans med min tränare som så att hon skall hållas i gång, men hoppningen är på hyllan ett tag och vi kommer att rida henne mjuk men göra lätta saker så hon får vila lite från hårdträningen vi hade i sommar och bygga upp sig genom mycket fram och ner ridning, med tyngdpunkt på att få henne mjuk och avslappnad.
 
Dethär beslutet tog vi dels för att hon som tidigare nämnt kändes lite trött för en vecka sen och för att vi har en höst utan ridhus möjligheter och då är det bättre med dethär programmet.
 
L på en ledig dag i somras! Hon fick motionera sig själv på banan den dagen. :p Bild Essi L
 
I dag red jag på vår lilla ridbana, brukar rida där såna ggr hon känns lite "frånvarande" staketen stöder upp henne och hjälper till att få henne att inte bara kuta undan, för stor som hon är kan hon helt enkelt inte fara så hårt på den banan! ;)
Hon var lugn genast från början, om ändå lite hispig/stressad. tog en bra stund innan jag fick henne stadig på hand och lugn med huvudet, hon vred sig och kringla fram i skritt och i traven var hon likadan först. I bland känns de bara som en evighet innan dendär stora kroppen blir varm och baken kommer med. Hon var dessutom lite på sin vakt, skulle hemskt gäsra ha busat till passet lite men vi slapp det fast de kom flere tillfällen som jag kände hur hon växte och var på väg att börja svaja iväg åt nåt håll!

L har lätt för sig skutta och "slänga" sig åt olika håll och speciellt lätt är de för henne såna ggr hon inte är på hjälperna, då gäller det att bara rida fram och få henne att glömma vad hon just tänkte göra!
 
Galoppen är Lillons bästa gångart, där jobbar hon bäst och hon har ett bra tramp. Oftast kräver det bara några varv galopp så blir hon lätt och bär sig fint. hon tröga dock lite så för att väcka henne och få henne lite lyhörd och aktiv gjorde jag övergångar galopp- skritt-galopp. Krävdes bara några såna så sa det klick och hon blev super mjuk och ryggen kom upp! Lät henne sträcka på sig från övre linjen i galopp åt båda hållen och sen avrundade jag med trav fram och ner.
 
Bild: Essi L

L känns just nu riktig bra och jag tror dehär höstprogrammet kommer att vara passligt för henne. Hon får Känna sig super bra fast vi inte gör så svåra grejor liksom! ;)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback