» Hopptävling i Ylistaro 11.08.2013

I går var vi på hopptävlingen i Ylistaro. Det var regionens lagmästerskap som stod på tur! Dagen var lång, med hela 20 lag anmälda!! Totalt antal startande var 217 ekipage, så ni kan tänka er mängden hästar, ryttare och transporter som befann sig på området!
Trots att tävlingen var stor med många startande, var den välorganiserad och flöt på bra! Det är alltid lika roligt att åka till Ylistaro på tävling!
 
Jag hoppade L i 100cm med bedömning 367.1 dvs omhoppningen fortsätter genast efter grundbanan utan uppehåll, och 110cm med bedömningen A.M.5, omhoppning med 10cm högre hinder i omhoppningen.
 
Uppvärmningen fick vi göra delvis på travbanan som ligger brevid ridbanan var tävlingen hölls, och hoppningen skedde på en skilld bana som ligger fast i tävlingsbanan. I år har det varit populärt med uppvärmningen som så att hindren hoppas åt ett håll och alla rider det varv de själva vill. Detta känns för min del lite kaotiskt eftersom L brukar vara lite stor på sig på uppvärmningen, speciellt då folk rider förbi nära mm. Så även i går. Ett par ggr ställde hon sig på bakbenen, men hon lämnade inte i den "moden" så de gjorde inget. överlag i galoppen vifftade hon till med frambenen ungefär varje gång nån red förbi, men de är L och så länge hon sen fortsätter fram så får vi bara leva med detta! :)
I framhoppningen kändes hon mjuk och fin så känslan var bra inför båda starterna.
 
100cm hoppade vi för laget, viktigaste var att få 0 fel i grundbanan, och detta lyckades vi med, hon var super mjuk och lyssnade fint från början till slut! Hon har inte ens på träning varit så ridbar som i går så jag var jätte nöjd!
Själva banan innehöll flere linjer och en serie med 2 steg, och ett par "U" svängar! L galopperade på bra, serien kändes kort, men de gör de alltid då hon har så stor galopp.
Omhoppningen tänkte jag som så att jag hade lite större galopp men tog inga jätte korta vägar, för vi behöver stadiga banor under just nu, L har ju haft en lång paus och hon behöver få "öva" lite på allt dethär ennu! Allt gick super och just som jag hade tänkt, men sista hindret kom ner. så slutresultatet blev 0/4. Lite surt, men laguppgiften skötte hon och det var ju viktigaste i den klassen. :)
 
110cm var lite liknande som 100cm. samma linjer och samma serie, Igen då vi gick banan tänkte jag att viktigaste är igen att få en stadig bana och hellst 0 (såklart) :)
På framhoppningen galopperade jag mest och tog bara ett par hopp så hon inte skulle bli trött. Väl inne på bannan kändes hon igen Jätte bra!! Banan började med två oxrar, det är bästa möjliga start för L för hon hoppar oxrar bäst och efter dem kommer galoppen alltid i gång bra, så även denna gång! Serien var som hinder 3 och lite trång åt oss, försökte sakta in, men tydligen inte tillräckligt så b-delen kom ner.
 
sen flöt allt på bra igen fram till hinder nr7, som jag bara inte såg avståndet till... L kom jäääätte nära, borde nästan ha stannat, men hon hoppa iaf, det var ett Oxer så hon rev det, men Räddade totalt situationen, så jag tackar henne för den! :) slutresultatet blev 9 fel på grundbanan, fick alltså 2 rivningar och ett tidsfel, detta pga att jag missat att de hade mätt upp en relativt tight tillåten tid.
 
Denna helg gick mycket bättre än förra helgen i Nykarleby, L kändes fresh och taggad, hon var ridbar och mjuk och hoppade fina runda hopp! Så än en gång känns det bra att fortsätta kämpa mot nästa tävling, som är nästa helg! Har ingen bild från i går så klstrar in en från förra helgen ist! Samma häst är det ju iaf! ;)
 
Nykarleby aug. 2013 Foto: Josefin Back
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback