» Foder och tankar kring dessa + slipning inför mårgndagens tävling!

Idag blir det en resa till Agrimarket, L behöver påfyllnad i form av Foder. För tillfället äter hon en myssli, Perfect Mix, Började med et fodret i Maj för att få upp lite mera massa på henne utan att ge mera energi. perfect mix uppfyller det kriteriet och bara nu under sommaren har hon rundat till sig passligt! Dessutom tycker hon tydligen det är gott så vad är bättre än det!?
 
Utöver Mysslin får hon även linfrö (pellavainen) som är bra för tarmfunktionen och pälsen, och havre + mineraler såklart! Saltsten har hon i boxen så tillsätter ingen extra salt i maten, utan hon får slicka i sig det enligt hennes egna behov. Hö får hon så mycket som man ids ge med gott samvete! ;) Hon äter ändå allt!
Vid valet av foder försöker jag oftast hålla mig vid så simpel utfodring som möjligt, jag är totalt allergisk mot 15 olika pulver och medel. Nej, less is more i dethär fallet!
 
Kom så sent som igår att tänka på hur lång resa vi haft gällande allt detta i år. Hon skadade ju sig som sagt förra sommaren denhär tiden och var på total vila ända fram till slutet av december. Satte mig upp på ryggen i januari, och det var som att rida en unghäst, hon hade ingen balans, kondition, muskler.. Det hon hade var en grym päls och en stor hömage.
Ridningen var svår att starta pga hennes temperament, allt gick mest ut på att stå på bakbenen och bocka och skutta. Första hoppförsöken gick käpp rätt åt skogen. Hon hade grymma protester på exakt allt!!
Med tiden lugnade hon ner sig avsevärt och då vi slapp utomhus och rida på våren började bitarna småningom falla på plats!
 
Med den gångna vintern och våren ennu i färskt minne måste jag säga att det är grymt skönt att hon nu igen är en arbetsvillig, sammarbetsvillig häst! Klart hon fortfarande får sina stunder, hon är ju ett sto trots allt, men så länge de är färre dåliga dagar än bra dagar så är det okej för mig. Jag vet ju hurudan hon är och det är bara att kämpa vidare de stunder ingenting känns bra! :p
 
Men tillbaka till saken... I våras började hon vara ridbar, men jag kunde ändå inte mata henne alltför villt, för riskerna fanns ennu att hon skulle knäppa till sig. Tyckte ändå att hon var onödigt smal och ville så gärna hitta nåt som hjälper till att bygga upp massa och få henne rund och fin! Efter många funderingar kring foder bestämde jag mig för denhär linjen som jag nu har och den har fungerat!
 
Dagens program gällande slipningen inför Seinäjoki i mårn:
Idag skall jag rida igenom henne såpass att hon fungerar mjukt i alla gångarter, rider bommar och tar säkert ett par skutt på nåt litet hinder. sen skall hon putsas upp, sakerna lagas och regnutrustning grävas fram, Jop... I mårn ska det regna.
I mårn bär det sen av till Seinäjoki travbana på lite hopptävling, kommer å starta i 100cm och 110-120cm, kommer en Update om detta då vi kommit oss hem! ;)
 
Foto: Essi Laukkanen
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback