» En kul kväll med Hästarna!

Ibland då man sätter sig upp på hästryggen bara vet man att idag är dagen då kontakten till djuret kommer att fungera lite se sådär... mmm... I går var en sådan dag. Då jag satte mig upp och började skritta kändes L väldigt framåt. Hon kunde knappt gå, skulle hellst ha börjat trava direkt! :p
 
Smart som jag är så tänkte jag att vi börjar i skritt och mjukar upp henne så hon slappnar av, nå med facit i hand slappnade hon inte av på en hel timme! :D Det var som gasen skulle ha lämnat fast i båttnen och de fanns inga växlar heller att tala om. full fart fram eller inget alls!
 
Jag ger migsjälv credit för att jag tappert försökte med alla bokens konster att få henne o komma ihåg att jag satt där, men Nej, nej. Sista knepet var att ta till uttrötthets metoden, men fick se mig själv slagen- Jag blev helt slut!! :D
 
Ridpasset avrundades i nånslags "travar" trav och senare i skritt som bestod av 2 meters steg. Det var Lillon det, ridning i hård vind passar inte alla! :p
Efter detta tragiska försök till ridning tänkte jag att i "mårn är hon säkert bra" Och visst, I dag var hon super!
Mjuk och fin, lugn och sansad, lyssnade fint och jobbade hela passet med mig ist för emot mig. Härligt! :)
gjorde en hel del övningar för att få baken med och lättheten fram, övergångar trav-skritt och trav galopp. Hon är lite ostadig i övergångar, beror på mig, för jag är inte den bästa på dem heller, men vi övar på och de blir bättre!
 
Galoppen är Lillons lättaste gångart, förutom att den är mjuk och lätt att sitta i så arbetar hon bäst just i galoppen. Så jag övade korta och länga på större och mindre volt, hon svarade med lätta hjälper, Jess. Gårdagen var bortglömd direkt!
 
Idag hade jag även äran att hoppa ett par andra hästar på stallet, Priius och Amaryllis. Priius är en äldre herreman som får hoppa för gymnastikens skull och för att få lite omväxling! Han gillar hoppningen massor och är gämn och fin, så även idag! han är en sån snäll och go häst som alltid gör sitt bästa. Han hoppar allt utan att tveka, man blir på gott humör av en sån häst! :)
 
Amaryllis "Ryllis" är en av de blivande ridskolehästarna, Hon är kring 12 år och super snäll! I vanlig ridning är hon gämn, men i hoppningen piggnar hon till! Vi hoppade några linjer som var färdigt byggda på ridbanan och hon sprätta i väg som hon skulle ha eld i baken! :) Konstiga är att hon har ett grymt sug mot hindren, men hon tar aldrig bettet, så man får inte känslan av att man inte vet var man har henne. Skön häst! :) Detta var andra ggn jag hoppade henne och jag kommer att fortsätta med det ett tag till så hon blir van med hoppningen igen och kanske lite lugnare! :) Ryllis har fölat ett par föl innan hon kommit till Hubertus nu, så därför är hon lite rostig. Men varje vecka ser man att hon blir stadigare och stadigare, så jag tror hon kommer att bli riktigt bra fram till ridskolestarten!
 
Så, allt som allt hade vi en kul kväll med flere olika hästar! :)
Avrundar med en knas bild på mig & L!  hih!!
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback